Zmena trvalého pobytu: Ako na to?

Presťahovali ste sa? Potom vás čaká ešte jedna byrokratická povinnosť - zmena trvalého pobytu. Okrem návštevy miestneho úradu sú pred vami aj ďalšie oznamovacie povinnosti. V nasledujúcich riadkoch sme pre vás pripravili pár tipov, na čo by ste sa mali pripraviť pri zmene vášho trvalého bydliska.

Zmena trvalého pobytu - postup, ako na to

Takže, zmena trvalého pobytu - ako postupovať? Trvalý pobyt by ste mali zmeniť hneď, keď začnete bývať na novej adrese. Zákon síce nestanovuje presný termín, dokedy by ste to mali urobiť, v každom prípade tak treba urobiť čím najskôr, aby ste sa vyhli možným nepríjemnostiam.

 

Pre tento účel navštívte obecný alebo mestský úrad (tzv. ohlasovňu pobytu) v mieste vášho nového bydliska. Ak ste viacčlenná rodina, do ohlasovne nemusíte chodiť všetci. Prihlásenie môže urobiť jedna osoba za celú rodinu. Podmienkou je, aby ste predložili platné doklady všetkých členov rodiny.

 

Pred návštevou ohlasovne si pripravte tieto doklady:

  1. platný doklad totožnosti - občiansky preukaz, cestovný pas alebo potvrdenie o občianstve,
  2. rodný list dieťaťa, ktoré ešte nemá vlastný občiansky preukaz,
  3. súhlas vlastníka nehnuteľnosti, ak nehnuteľnosť nie je vaša (s osvedčeným podpisom).

Zmenu trvalého pobytu môžete nahlásiť aj elektronicky, a to v prípade, že vlastníte elektronický občiansky preukaz. Avšak pozor, túto službu môžete použiť iba pre zmenu týkajúcu sa nehnuteľnosti, ktorej ste vlastníkom alebo spoluvlastníkom.

 

Z pôvodného trvalého bydliska sa odhlasovať nemusíte, to už za vás spraví ohlasovňa.

Náš tip: Zmenu trvalého pobytu urobíte cez stránku Slovensko.sk prostredníctvom služby Podanie prihlásenia na trvalý pobyt.

Poplatky pri zmene trvalého pobytu

Zmena trvalého pobytu je bezplatná. Ak však potrebujete potvrdenie o zmene trvalého pobytu, pri osobnej návšteve úradu zaplatíte 5 eur. Pri využití elektronických služieb môžete polovicu ušetriť. Rátať by ste mali však aj s ďalšími poplatkami, ktoré so zmenou trvalého pobytu súvisia (napr. poplatok za vydanie nového občianskeho preukazu či prehlásenie vozidla).

A tu sa zároveň dostávame k tomu, čo všetko musíte v súvislosti so zmenou trvalého pobytu urobiť. Prehlásenie trvalého pobytu na inú adresu totiž so sebou prináša aj zmenu dokladov a rôzne ohlasovacie povinnosti. Viete, čo všetko musíte vybaviť?

Zmeny dokladov a ohlasovacie povinnosti

#1 Vybavte si nový občiansky preukaz

Do 30 dní od zmeny trvalého pobytu požiadajte o vydanie nového občianskeho preukazu. K žiadosti o vydanie nového občianskeho preukazu doložte svoj starý občiansky preukaz. Potvrdenie o zmene trvalého pobytu nepotrebujete, informácia o zmene vášho trvalého pobytu je v registri obyvateľov a na úrade majú k týmto informáciám prístup.

#2 Požiadajte o zmenu na dopravnom inšpektoráte

V nových vodičských preukazoch (vydávaných od r. 2004) sa adresa neuvádza, preto vodičský preukaz pri zmene trvalého bydliska meniť nemusíte. Ako držiteľ vozidla ste však povinný oznámiť zmenu trvalého pobytu dopravnému inšpektorátu kvôli technickému preukazu. Máte na to 15 dní. Nezabudnite ani na poisťovňu, v ktorej máte uzavreté PZP či havarijné poistenie.

#3 Nahláste zmeny zamestnávateľovi

Zmenu bydliska nahláste aj zamestnávateľovi. Ak nepracujete, novú adresu nahláste úradu práce. Podnikatelia majú obdobné povinnosti aj voči iným orgánom.

#4 Požiadajte o zmeny v registroch

Ak ste podnikateľ, čakajú vás aj ďalšie povinnosti. Ak ste spoločník alebo konateľ, do 30 dní požiadajte o zmenu v obchodnom registri. Ako živnostník musíte o zmene do 15 dní informovať živnostenský úrad.

#5 Informujte ďalšie inštitúcie

Zmenu svojej adresy bydliska by ste mali nahlásiť aj ďalším inštitúciám, predovšetkým bankám, mobilnému operátorovi, dodávateľom energií, katastru nehnuteľností, daňovému úradu či poisťovniam. Informujte aj spoločnosti, ktoré vám pravidelne posielajú poštu (napríklad predplatné časopisov) a ďalšie.

Čítajte aj: Zrušili vám trvalý pobyt? Máme pre vás riešenie

Trvalý pobyt ako služba

Niekedy sa stáva, že sa sťahujete z nájmu do nájmu a majiteľ bytu s nahlásením trvalého pobytu v jeho nehnuteľnosti nesúhlasí. Ak sa potrebujete presťahovať, ale nemôžete si na novej adrese nahlásiť trvalý pobyt, máme pre vás riešenie - služba Trvalý pobyt.

 

Na portáli MojPobox.sk vám poskytneme trvalý pobyt v Bratislave a v Nitre. Touto službou nezískate len samotnú adresu. Spolu s ňou prijímame a preposielame aj všetky vaše poštové zásielky a poskytneme vám aj ďalšie užitočné služby. Súčasťou výhod je bezplatná a jednoduchá aplikácia. Zásielky a ich obsah máte dostupné na jeden klik odkiaľkoľvek na svete.

Zdroje:

Ďalšie články z kategórie Trvalý pobyt

Trvalý a prechodný pobyt: Kde mám platiť poplatok za komunálny odpad?

Neviete, kde máte platiť poplatok za odpad? Ako súvisia poplatky s nahláseným trvalým alebo prechodným pobytom? Z príslušných zákonov sme pre vás vybrali ustanovenia, ktoré sa týkajú fyzických osôb - nepodnikateľov. Čítajte ďalej, všetko podstatné sa dozviete v nasledujúcich riadkoch.

Reálny vs. virtuálny trvalý pobyt: Aký je medzi nimi rozdiel?

Pojem virtuálny trvalý pobyt sa na Slovensku používa stále viac. Na druhej strane sa však stále stáva, že bežní ľudia jeho význam ešte nepoznajú. Aký je rozdiel medzi skutočným a virtuálnym pobytom? Kedy je vhodné využiť služby virtuálneho trvalého pobytu? A aké výhody vám prináša? Všetky tieto otázky vám zodpovieme v nasledujúcich riadkoch.

Parkovacia politika Bratislava - ako parkovať výhodnejšie?

Parkovanie v našom hlavnom meste robí vrásky nielen jeho návštevníkom, ale i domácim obyvateľom a ľuďom žijúcim v podnájme. A hoci ani rezidenti neparkujú v Bratislave bezplatne, parkovacia politika ich cenovo zvýhodňuje. Ako teda parkovanie reguluje Bratislavský parkovací asistent PAAS?

Zaujali sme Vás?
Objednajte si trvalý pobyt
ešte dnes.

Objednať trvalý pobyt
(C) Copyright 2012 - 2024 MojPobox.sk - Trvalý pobyt v Bratislave

MojeSidlo.sk - všeobecné obchodné podmienky